فلوتاسیون سولفات مس چیست؟

فلوتاسیون سولفات مس چیست؟

فلوتاسیون سولفات مس برای فرآوری مواد معدنی

فلوتاسیون سولفات مس (Copper sulfate in flotation) روشی است که برای پرعیارسازی مواد معدنی در دستگاه فلوتاسیون صنعتی که به نام ستون فلوتاسیون یا مدار فلوتاسیون شناخته می‌شود؛ انجام می‌گیرد.

در معدن، سولفات مس به عنوان عامل فعال‌کننده برای ایجاد کف با غلظت بیشتر در ستون شناورسازی استفاده زیادی دارد.

سولفات مس در فلوتینگ برای پر عیار سازی مواد معدنی مانند سرب، روی، کبالت و طلا هنگام استخراج از سنگ معدن استفاده  می‌شود. و در حال حاضر ستون‌های شناور سازی مس در معادن مختلفی در ایران جهت فلوتاسیون به کار می‌روند. نمونه‌هایی از آن‌ها را می‌توان در مجتمع مس سرچشمه یا مس سونگون مشاهده کرد.

تولید و پرعیارسازی مس به روش فلوتاسیون

تا همین اواخر فلز مس و استخراج آن از سنگ معدن با خلوص بسیار بالا توجیه اقتصادی نداشت. تا حدود یک قرن پیش استخراج مس با گرید ۴ درصد به عنوان با ارزشترین سنگ معدن مس شناخته می شد. اما امروزه با به کارگیری روش فلوتاسیون می‌توان خلوص مس استخراج شده را از سنگ معدن تا ۹۹ درصد نیز افزایش داد. در فرآیند فلوتاسیون مس که در کارخانه‌های بسیار بزرگ با تجهیزات پیشرفته انجام می‌شود؛ فرآیند شناورسازی، ایجاد کف و استخراج در ستونهای فلوتاسیون با کیفیت بسیار بالایی انجام می گیرد.

با روش فلوتاسیون مس، تولید سولفات مس نیز در جهان رو به افزایش گذاشت. با توجه به اینکه کاربرد سولفات مس در فرآوری مواد معدنی نقش قابل توجهی دارد؛ تولید سولفات مس از ۴ میلیون تن در سال ۱۹۶۳ به ۴۰۰ میلیون تن در چند سال اخیر ارتقا پیدا کرده است.

خرید سولفات مس 5 آبه

خرید سولفات مس ۲۴درصد با کیفیت بالا و قیمت مناسب که در ریتکوشیمی تولید می شود؛ بیشترین تاثیر را روی فلوتاسیون و فراوری مواد معدنی دارد. برای خرید سولفات مس 5 آبه که در فلوتاسیون مواد معدنی مانند کبالت و روی نقش مهمی ایفا می کند می توانید با مشاورین و مهندسین شرکت ریتکو شیمی در تماس باشید.

کاربرد سولفات مس در پرعیارسازی

تاثیر سولفات مس در فلوتینگ (شناورسازی)

سولفات مس در فلوتینگ به علت خاصیت فعال کننده ای که دارد، با ایجاد یک لایه فیلم قابل تشخیص روی سطح ذرات مواد معدنی، مشاهده می شود. که رسانایی الکتریکی آن ها را افزایش داده و موجب می شود مواد فلزی به صورت کف روی محلول شناورسازی جمع شوند.

با مصرف تدریجی سولفات مس در ستون فلوتاسیون، خود فلز مس به صورت کربنات یا هیدروکسید رسوب می کند. و موجب شناورسازی فلزات در ستون فلوتاسیون شده و به عنوان عامل فعال کننده آنها را از پالپ جدا میکند.

مطالعات مختلف نشان داده‌اند که سولفات مس می تواند به‌عنوان ذرات فعال کننده با موفقیت در فلوتاسیون مواد معدنی به کار رود. با این حال نمی توان از نقش کلکتور ها نیز برای جداسازی مواد معدنی مختلف به راحتی گذشت. در حقیقت برای یک فلوتاسیون موفق تمام عوامل از جمله فعال کننده، کلکتور و تجهیزات مناسب باید مورد توجه قرار گیرد.

فلوتاسیون مس چیست؟

کاربرد سولفات مس پنج آبه در فلوتاسیون خاک معدنی

 نقش سولفات مس در فرآوری مواد معدنی به عنوان فعال کننده کاملاً شناخته شده است. از سولفات مس در فلوتاسیون مواد معدنی مختلفی استفاده می‌شود. و می‌توان مواد شیمیایی را با درصد بسیار بالا از سنگ معدنی آنها به روش شناورسازی جدا کرد. عوامل مختلفی مانند تنظیم PH محیط، نوع کلکتور و کف ساز نیز در استخراج مواد معدنی با فلوتاسیون سولفات مس موثرند.

سولفات مس ۵ آبه  (CuSO4.5H2O) که به آن کات‌کبود نیز گفته می شود معمولاً به رنگ آبی روشن تولید شده و متداول ترین نوع نمک مس با خلوص حدود ۲۴ درصد است. در ایران از قراضه های مس یا مس بازیافتی برای تولید سولفات مس ۵ آبه استفاده می شود که کیفیت چندان مناسبی ندارد. نقش سولفات مس ۲۴ درصد در فرآیند تعلیق سازی به عنوان فعال کننده است که باید مقدار دقیق آن در دستگاه فلوتاسیون تعیین شود. در غیر این صورت نه تنها نتیجه ای نخواهد داشت بلکه ممکن است به ستون فلوتاسیون یا فرآیند شناورسازی آسیب رسانده و موجب ضرر مالی شود.

تعیین مقدار دقیق سولفات مس مورد استفاده به عنوان فعال کننده در شناورسازی مواد معدنی مانند سرب، روی، کبالت و طلا توسط مهندسین اندازه گیری شده و به اپراتور اعلام می شود. در صورتی که از تجهیزات فلوتاسیون پیشرفته استفاده شود معمولاً اپراتور می تواند مقدار مورد نیاز سولفات مس را برای دستگاه تعیین کرده و در نتیجه خود مدار فلوتاسیون به طور اتوماتیک سولفات مس مورد نیاز را به پالپ اضافه کند.

پس از تزریق، سولفات مس به صورت یک لایه فیلم روی سولفید روی یا کبالت قرار گرفته و آنها را به صورت کف از پالپ جدا می کند. سولفات مس مصرف شده به شکل سولفید مس در می آید و رسوب می کند. به این روش فلوتاسیون مستقیم می گویند.

کاربرد سولفات مس در فلوتاسیون

فرایند فلوتاسیون با سولفات مس چگونه است؟

فرایند فلوتاسیون با سولفات مس براین اصل استوار است که ذرات مواد معدنی به خصوص فلزات اندازه متفاوتی دارند و سطح آنها می تواند با محلول مناسب، تر شود. در فرایند فلوتاسیون سولفات مس، خاک معدنی حاوی فلزات وارد یک سری تانک شناورسازی می شود. و با محلولی حاوی کلکتورها و فعال کننده ها مانند سولفات مس پر می‌شود. سپس هوا داخل هر ستون فلوتاسیون جریان یافته و محلول همزده می شود. با ایجاد فیلم سولفات مس روی مواد معدنی، عملیات جداسازی با مصرف مس انجام می شود و فلز مورد نظر به شکل کف روی محلول جمع شده و به صورت سرباره استخراج خواهد شد.

فرآیند فلوتاسیون مس

جمع بندی

فراوری مواد معدنی با روش فلوتاسیون مس جهت تغلیظ فلزات موجود در محلول که جزو کابردی‌ترین روش‌های استخراج و پرعیارسازی است. و به عنوان یک تکنیک پیشرفته شناخته می شود که می تواند خلوص استخراج فلزات از سنگ معدن یا خاک معدنی را به بیش از ۹۰ درصد برساند.

شرکت ریتکو شیمی با بهره‌گیری از تجهیزات پیشرفته و روشهای مدرن توانسته سولفات مس ۲۴ درصد را با کیفیت بسیار بالا تولید کند. و می‌تواند در فرآیند تعلیق سازی و فرآوری مواد معدنی به عنوان عامل فعال‌کننده مورد استفاده قرار گیرد.