فرآیند تولید سولفات مس

فرآیند تولید سولفات مس

سولفات مس یک ماده معدنی است که به صورت کریستال های پودری به رنگ آبی وجود دارد و یکی از مهمترین و پرکاربردترین مواد معدنی در صنایع روز دنیا میباشد. روش های مختلفی برای تولید سولفات مس در دنیا وجود دارد. اما درصد های خلوص هرکدام از روش ها و بازار فروش هدف در انتخاب نوع روش تولید سولفات مس اهمیت بالایی دارد. در این بلاگ به دو روش مهم و عمده در تولید سولفات مس میپردازیم. اگر درباره سولفات مس اطلاعات بیشتری مورد نیاز بود به صفحه سولفات مس مراجعه کنید.

1.تولید سولفات مس از فرآیند هاریک Harike process

در این روش صنعتی برای تولید سولفات مس هیدراته ذرات کوچک مس وارد برج واکنش شده تا بستری از فلز مس ایجاد گردد. پس از آن محلول سولفات غلیظ که در محیط اسیدی درحال کریستالیزه شدن بوده تولید می‌شود. میزان اکسیژن مصرفی ارتباط مستقیمی با جرم فلزی مس حل شده دارد. هوا باید با سرعتی مناسب به درون سیستم وارد شده، تا بستر ذرات مس به صورت سیال گردد. محلول درون بستر به همراه هوا به گردش درآمده تا مخلوطی یکنواخت به دست آید. یکی از اشکالات این سیستم این است که، درصورت کاهش شدت هوا، محلول داغ اسید باعث تشکیل لایه‌ای از سولفید مس روی ذرات مس خواهد شد. این عمل موجب شده ذرات مس در مقابل اکسیداسیون های بعد به صورت خنثی عمل نموده و بازده کلی برج کاهش یابد. از اشکالات دیگر این سیستم افزایش مدت زمان واکنش می‌باشد. جهت افزایش میزان تولید در یک برج با بازدهی بالا اولا باید ارتفاع برج افزایش یابد. دوما در صورت افزایش سطح ذرات مس و استفاده از براده‌های مس به جای تکه‌های مس تاثیر بسیار زیادی در افزایش سرعت واکنش دارد.

2.تولید سولفات مس از فرآیند دو برجی

یک روش صنعتی برای تولید سولفات مس آبدار که از دو برج پرشده از ذرات مس استفاده می‌شود. یک برج پرشده از سولفوریک و در برج دوم هوا و بخار تزریق می‌شود تا سطح ذرات مس را اکسید کند. ذرات به طور متناوب به برج دیگر وارد شده و اکسید مس را حل و به برج خشک که شامل هوا و بخار است برمی‌گرداند. این فرآیند تا رسیدن به غلظت تعیین شده ادامه می‌یابد.

3.روش قطره ای

در این روش، قطرات اسید سولفوریک از بالای بستر پر شده از مس پاشیده می‌شود. بعد از جمع آوری در مخزن ذخیره نگهداری می‌شود تا دوباره عمل پاشش صورت گیرد. بخار و هوای مورد نیاز از قسمت پایین برج به طور پیوسته دیده می‌شود. فرآیند تا رسیدن به غلظت مشخص مس سولفات ادامه می‌یابد.

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.