دی آمونیوم فسفات

دی آمونیوم فسفات

دی آمونیوم فسفات

دی آمونیوم فسفات با فرمول شیمیایی 2(NH4)HPO4 یکی از نمک های کاملا محلول آمونیوم فسفات هست؛ که از واکنش بین آمونیاک و اسید فسفریک حاصل می‌شود. و زمانی که در آب حل می‌گردد می‌تواند یون‌های NH4+ و H2PO4– را در خاک آزاد نماید. دی امونیوم فسفات رایج ترین کود فسفر در جهان است که توسط تولیدکنندگان و کشاورزان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده به دلیل غلطت بالایی از مواد مغذی و خواص فیزیکی عالی در صنعت کشاورزی از محبوبیت بالایی برخوردار است.

کود فسفات دی آمونیوم چیست؟

کود فسفات دی آمونیوم یک غذای گیاهی است که سرشار از ماده معدنی فسفر می‌باشد. نوع کود این ماده در فصل‌های پاییز و بهار مورد استفاده قرار می‌گیرد.همچنین این کود مناسب برای غلات زمستانی به حساب می‌آید. و به دلیل دو عنصر ضروری نیتروژن و فسفر می‌تواند نقش مهمی در رشد و باروری گیاهان داشته باشد.به همین دلیل استفاده از دی امونیوم فسفات برای اغلب خاک‌ ها مناسب بوده و در بین کشاورزان در تولید غلات و محصولات مانند: ذرت، گندم، گل آفتابگردان، چغندر، سیب زمینی، کلزا، جو، پسته، یونجه و برخی از علف های چمنی کاربرد فراوانی دارد. بعضی از کشاورزان این نوع غذای گیاهی را با سایر اشکال کود ترکیب کرده تا نیازهای خاص محصولات و خاک خود را برآورده سازند.

کود فسفات دی آمونیوم

آنالیز فسفات دی آمونیوم

ترکیب شیمیایی کود فسفات دی آمونیوم 18-46-0 است. این اعداد نشان می‌دهد که هر کیسه کود حاوی 18 درصد نیتروژن، 46 درصد فسفر و بدون پتاسیم است. همچنین برخی از کیسه‌ها ممکن است تا 2 درصد گوگرد داشته باشند. که مواد مغذی را نیز به خاک اضافه می‌کند. یک ویژگی قابل توجهDAP ، pH قلیایی آن است که در اطراف گرانول حل شده، ایجاد می شود.

خواص دی آمونیوم فسفات

از این کود می‌توان در هر مرحله از رشد گیاه استفاده نمود. و در بهبود رشد رویشی، یکنواختی شکوفه ها، افزایش مقاومت به سرما و افزایش تولید در محصولات زراعی و باغی بسیار مؤثر می‌باشد.

ازت موجود در این کود، اسیدیته مؤثر را در حد قابل قبول نگه‌داشته و باعث افزایش و بهبود جذب سایر عناصر می‌شود. همچنین باعث افزایش کمی و کیفی محصولات و حاصلخیزی خاک می‌گردد.

نیتروژن هم باعث زیاد شدن ریشه، تسریع بخشیدن به رشد ساقه و برگ‌ها و تولید زود هنگام محصول می‌گردد.

نقش مهم فسفر انتقال انرژی گیاهان است؛ و مواد مغذی برای رشد و نمو گیاه به حساب می‌آید. که موجب تشکیل گل و دانه،و افزایش مقاومت گیاه در مقابل ریزش گل می‌شود.

استفاده از این کود به دلیل پایداری ازت در آن، موجب جذب تدریجی این عنصر توسط گیاه شده و سرسبزی مستمر گیاه، افزایش عملکرد و زودرسی محصول را به دنبال دارد. مصرف این کود همچنین باعث فعال شدن میکرو ارگانیسم ‌های خاک می شود.

کاربرد دی آمونیوم فسفات

– در محصولات غذایی این ماده می تواند به عنوان تنظیم کننده‌ی pH و در فرآیند تولید مخمر، این محصول مقدار نیتروژن را در مخمر افزایش داده و باعث تسریع در تولید می‌شود.
– در صنعت شیرینی‌پزی استفاده از آن می‌تواند سبب بهبود بافت و ترکیب مواد کیک‌ها شود.
– به عنوان افزودنی در خاموش کننده‌های آتش کاربرد دارد .
– در آتش سوزی‌های درختان می‌توان برای مهار آتش و رشد گیاه بعد از آن استفاده شود.
– به عنوان خوراک حیوانات استفاده می‌شود.
– به‌ عنوان یک عایق در برابر آتش در مواد اولیه ساختمان های تولید الیاف و پارچه و فرش، نجاری‌‌ها، ساختارهای چوبی، محصولات کاغذی استفاده می‌شود.
– در لحیم کاری، قلع، مس، روی و برنج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

1 نظر

  • سلام روزتون بخیر.
    امکانش هست از دی آمونیوم فسفات برای افزایش سرعت تخمیر در فرایند تولید الکل خوراکی استفاده کرد؟

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.