گران شدن مس در ایران به دنبال افزایش قیمت جهانی مس طی هفته گذشته

گران شدن مس در ایران به دنبال افزایش قیمت جهانی مس طی هفته گذشته

قیمت جهانی مس طی چند ماه گذشته، تاثیر قابل توجهی روی بازار خرید و فروش محصولات و مشتقات مس از جمله سولفات مس داشته است. تا پیش از سال ۲۰۰۵، قیمت هر پوند مس در بازار کامکس نیویورک هیچ‌وقت به بیشتر از 1.65 دلار بر تن نرسیده بود. درحالیکه یک سال بعد، افزایش کاربرد مس در صنایع مختلف از جمله صنایع معدنی، کشاورزی یا دام و طیور باعث افزایش قیمت مس خام شد و موجب شد قیمت مس در سال ۲۰۰۶ به ۴.۱۶ دلار بر تن برسد.

بنا به گزارشات در سال ۲۰۰۸ دقیقاً قبل از بحران مالی جهانی قیمت جهانی مس به بیشترین حد خود یعنی ۴.۲۱۶ دلار بر تن رسید. قبل از سال ۲۰۰۹ قیمت جهانی مس بار دیگر دچار افت قیمتی شد و قیمتش به ۱.۲۴۷ دلار رسید اما دوباره بین سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۱ شاهد افزایش قیمت آن به ۴.۶۴۹ دلار بودیم.

بعد از این نوسان، تا اوایل سال ۲۰۱۶ تغییری نداشت و به همین ترتیب در بازار ایران نیز ثبات نسبی قیمت مس وجود داشت. اما اوایل سال ۲۰۱۶ با افزایش قیمت جهانی مس مجددا شاهد افزایش قیمت آن در ایران بودیم و بعد از آن تا سال ۲۰۲۰ قیمت مس با تغییر و نوسان آنچنانی مواجه نبود. شروع سال ۲۰۲۰ توأم با خوشبینی به خاطر توافق تجاری آمریکا و چین بود و در نتیجه تولید و فروش تمامی فلزات اساسی در ابتدای سال ۲۰۲۰ شاهد رشد قابل توجهی بودند.

کشورهای تاثیرگذار در افزایش قیمت جهانی مس و پیش بینی ها

با اینکه شیلی بزرگترین تولید کننده مس در جهان است اما چون مس فلزی بسیار مهم در پروژه‌های زیربنایی به حساب می‌آید؛ کشور چین به علت رشد اقتصادی بیشترین تاثیر گذاری را روی قیمت جهانی مس دارد و نقش مهمی در ایجاد تقاضا برای آن ایفا می کند. به همین علت، انتشار ناگهانی اخبار مربوط به شیوع ویروس کووید ۱۹ در ووهان چین و قرنطینه شدن این شهر و مسائل جانبی آن باعث شد انواع فلزات پایه از جمله قیمت جهانی مس به شدت دچار افت شوند.

تمام اقتصاد دانان معتقد بودند که بحران ویروس کرونا در کنار تهدید سلامت عمومی مردم جهان مطمئناً تهدید بسیار بزرگی برای اقتصاد جهانی نیز خواهد بود. طبق تحقیقات انجام شده در صورتیکه رشد اقتصاد جهانی یک درصد کاهش یابد حدود ۹۰۰ میلیارد دلار درآمد نیز از دست میرود. از آنجایی که میزان کاهش درآمد جهانی در سال ۲۰۲۰ را یک هزار میلیارد دلار پیش‌بینی کردند؛ طبیعی است به موازات کندی رشد اقتصاد جهانی و کاهش درآمدها، قیمت فلزات نیز از جمله مس تحت فشار قرار خواهد گرفت.

بررسی نحوه تغییرات مس کاتد در بورس فلزات لندن نشان می دهد که در شروع سال ۲۰۲۰ ( شانزدهم ژانویه) قیمت مس به سطح ۶ هزار و ۳۰۰ دلار/ تن افزایش یافت. در تاریخ ۲۳ مارچ سال ۲۰۲۰ به سطح ۴ هزار و ۶۱۸ دلار/ تن کاهش یافت (نسبت به ماه ژانویه ۲۷ درصد کاهش داشته است). در ماه آوریل با قیمت پایین تر از ۵ هزار دلار/تن مورد معامله قرار گرفت. پیش از این پیش بینی می شدکه با استناد به شرایط ضعیف اقتصاد جهانی، تقاضای جهانی مس نسبت به سال قبل حداقل ۵ درصد کاهش یابد، همچنین قیمت مس در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به ترتیب ۵300 دلار بر تن و ۵۸۰۰ دلار بر تن برسد.

از زمان شیوع ویروس کرونا، ابهامات زیادی در چشم انداز بازار اقتصاد جهانی وجود داشت. همه پیش بینی می کردند که اثرات ویروس کووید ۱۹ بر اقتصاد جهانی برای مدت طولانی باقی خواهد ماند و در نتیجه فشار ناشی از این بیماری، با تداوم کاهش تولید و افت موجودی انبار ها، قیمت جهانی مس نیز به کف برسد. اما واقعیت آن روی سکه بازار مس را نشان داد. به طوریکه طی هفته گذشته ، به بالاترین میزان خود از سال 2018 رسید.

مهمترین علت افزایش قیمت 

مهمترین علت افزایش قیمت جهانی ، واکنش بازار مس به اعتصاب کارگران معادن مس شیلی بود. پس از اینکه در روز جمعه کارگران معادن مس در شیلی از ادامه کار سرباز زدند و اعتصاب کردند؛ روند صعودی در افزایش قیمت جهانی مس اوج گرفت و قیمت مس در تاریخ 24 تیر به بیش از 6500 دلار بر تن رسید که طی دو سال گذشته بی سابقه بوده است.

به نظر می رسد اگر شیلی و چین نتوانند تقاضای موجود در بازار را پاسخ دهند؛ این روند افزایش قیمت مس همچنان ادامه داشته باشد.